Logo Legnica24h.pl
Reklama

Rozpoczęła się budowa linii 400 kV Mikułowa – Czarna

Trwają prace budowlane przy linii elektroenergetycznej 400 kV Mikułowa – Czarna. Pierwsze fundamenty pod nowe słupy powstają w gminach Ruja, Legnickie Pole, Męcinka, Krotoszyce, Złotoryja i Pielgrzymka.

© Materiały prasowe

Przygotowania do budowy w ramach inwestycji realizowanej na zlecenie Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA trwały blisko trzy lata. Na odcinku 99 km zostanie wybudowana nowa linia. Jej trasa będzie przebiegać przez jedenaście dolnośląskich gmin. Na ich terenie powstaną 223 nowe słupy. Na odcinku 33 km istniejąca linia zostanie zmodernizowana. W listopadzie 2018 r. Wykonawca uzyskał pierwsze pozwolenie na budowę.

Rozpoczęte na początku grudnia roboty będą realizowane do końca 2020 roku – tłumaczy dyrektor Krzysztof Miłosz z IDS ENERGETYKA, firmy która wspólnie z ENPROM HVL tworzy konsorcjum odpowiedzialne za inwestycję. – Po wybudowaniu nowych konstrukcji słupów, zawieszeniu przewodów i oddaniu nowej linii do użytkowania, zdemontowana zostanie linia 400 kV Mikułowa – Czarna, która istnieje od 1963 r. – dodaje dyrektor Miłosz.

Konsultacje przede wszystkim

Ostateczny przebieg linii to efekt kilkudziesięciu spotkań z mieszkańcami, przedstawicielami władz lokalnych i regionalnych oraz organizacji ekologicznych. Wszystko po to, aby ustalić możliwie najbardziej optymalny dla mieszkańców przebieg trasy linii, który jednocześnie nie spowoduje szkód w środowisku i jednocześnie będzie wykonalny z technicznego punktu widzenia.

Inwestycje takie jak Mikułowa – Czarna nie są proste. Wszyscy chcemy mieć prąd, ale nie każdy chce oglądać za oknem słupy – tłumaczy kierownik projektu Jakub Dębski z ENPROM HVL. - Dlatego konsultacje społeczne są integralnym elementem realizacji tego typu inwestycji i warunkują ich powodzenie.

W proces konsultacji mógł włączyć się każdy. Nad wytyczeniem ostatecznego przebiegu pracował zespół projektantów, prawników, ekspertów od planowania przestrzennego, a także specjalistów od konsultacji społecznych.

Budowę linii poprzedza proces zbudowania zaufania do wykonawcy i tego co robi. Nie każdy musi się znać na projektowaniu linii. Jeśli chcemy dialogu a nie protestów to społeczność trzeba włączyć w proces lokalizacji, wyjaśnić go. Linie to dziś nie tylko przedsięwzięcia inżynierskie, ale również społeczne – mówi dyrektor Krzysztof Miłosz.

Rozmawiali z władzami o budowie

Przed rozpoczęciem budowy przedstawiciele Wykonawcy spotykali się z władzami gmin położonych na trasie linii, aby omówić szczegóły jej prowadzenia. Rozmawiano m.in. o drogach, po których będą poruszać się samochody dojeżdżające na budowę. – Szkody zwykle są incydentalne; niemniej jednak przed rozpoczęciem prac przygotowana zostanie dokumentacja stanu dróg dojazdowych do miejsc, gdzie staną słupy – tłumaczy kierownik projektu Jakub Dębski z ENPROM HVL – Jeżeli któraś z dróg zostanie uszkodzona na etapie budowy, Wykonawca będzie zobowiązany do jej naprawienia po zakończeniu wszystkich prac – zaznacza Jakub Dębski.

Przedstawiciele Wykonawcy kontaktują się również z właścicielami działek, na których prowadzone będą roboty. Podczas spotkania prezentowany jest plan prac na danej nieruchomości, trasa dojazdu do miejsca posadowienia słupa oraz omawiany jest protokół wejścia na teren.

Jak jest realizowana budowa linii

Budowa stanowisk słupowych rozpoczęła się od wykopów. Ich głębokość może wynosić do 5 m. Następnie powstają fundamenty. Każdy z nich został zaprojektowany z uwzględnieniem wyników badań geologicznych, tak aby zapewnić stabilność posadowienia konstrukcji. Ten etap budowy trwa od kilku do kilkunastu dni. Wylany beton musi osiągnąć odpowiednią wytrzymałość. Jego wiązanie trwa do kilku tygodni.

Kolejnym etapem prac jest montaż konstrukcji słupa np. tzw. metodą wysokościową. Posiadający odpowiednie kwalifikacje pracownicy, wspinając się, montują kolejne elementy słupa – aż do jego wierzchołka. Fragmenty konstrukcji mogą być łączone na ziemi i podawane monterom za pomocą dźwigu lub wciągane z wykorzystaniem „iglicy”. Przewody zostaną zawieszone po wybudowaniu całej sekcji odciągowej, czyli kilku kolejnych konstrukcji słupów. Wykonanie zawieszenia przewodów planowane jest metodą pod naprężeniem. Pomiędzy słupami rozciąga się tzw. linkę wstępną, a za jej pomocą są przeciągane właściwe przewody. Taki system pozwala na ograniczenie kontaktu przewodów z ziemią. Przewody są rozwieszane zgodnie z zatwierdzonymi projektami budowlanymi, tak, żeby zachować bezpieczne odległości do ziemi. W żadnym miejscu przewody nie zostaną zawieszone niżej niż 10 m od ziemi. Ostatnim elementem budowy nowej linii będzie uporządkowanie terenu.

Wartość projektu to ok. 250 milionów złotych. Będzie on realizowany przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Budowa potrwa do 2021 roku.

Reklama

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@legnica24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Reklama
Patronat medialny
Reklama

 

legnica24h.pl

Portal informacyjny dla mieszkańców Legnicy i okolic. Znajdziesz tutaj najświeższe informacje, zdjęcia oraz filmy.