Logo Legnica24h.pl
Reklama


K J

Gorze nam się stało

Gościem listopadowego spotkania DLP'90 była Barbara Salij - Hofman z wykładem Gorze nam się stało - książę Henryk Pobożny i bitwa pod Legnicą w sztuce nowożytnej

Barabra Salij - Hofman © Joanna Kielar

Roczniki czyli Kroniki Królestwa Polskiego Jana Długosza, niezależnie od trwających dyskusji  nad ich wiarygodnością,  były kluczowym źródłem dla rozpoczęcia  opowieści o księciu Henryku Pobożnym oraz Bitwie pod Legnicą: "przyjmując bowiem bez zastrzeżeń i wątpliwości relacje zawarte w Rocznikach bliżej nam będzie do postawy malarzy, opatów i innych zleceniodawców, dzięki którym powstawały dzieła…Osoby te ustalając program ikonograficzny sięgały do dostępnych sobie źródeł historycznych" uzasadniła swoją postawę badawczą autorka wykładu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że za sprawozdawcę przebiegu bitwy legnickiej 1241r. -  zapisaną w Kronikach Jana Długosza  - uważa się Jana Iwanowica, naocznego świadka bitwy, który po wstąpieniu do klasztoru Dominikanów, opisał w Kronikach Dominikańskich (w Raciborzu) te tragiczne zadarzenia spod Legnicy. Uważa się, że Jan Długosz opis ten przepisał do swoich Kronik. Najważniejszym wątkiem o charakterze ikonicznymi  to oczywiście sama bitwa z wydarzeniami rozgrywającymi się wewnątrz niej, jak np. ucieczka z pola bitwy księcia Mieczysława, czarnej głowy wydającą z siebie kłęby pary i smrodu (zwieńczeniem chorągwi tatarskiej) od których walczący stawali się niezdolni do walki czy  śmierć księcia Henryka od ugodzenie go włóczną i bezczeszczenie zwłok: księcia przez obcięcie mu głowy zaś poległych przez obcinanie uszu  i napełnianie nimi worków. Do  rozpoznawalnyc wątków należą również marsz pod zamek legnicki z nabitą na włócznię głową księcia, poszukiwanie ciała księcia z charakterystyczną budową stopy (6 palców u lewej stopy), pochówek w kościele św. Jakuba we Wrocławiu czy wreszcie postaci matki św. Jadwigi, żony Anny i inne.

Barbara Salij - Hofman przedstawiła słuchaczom kilkanaście, różnorodnych wyobraźnią i intencją artystów i fundatorów obrazów, fresków, grafik i rzeźb, dzieł plastycznych z zapisanym programem ideowym i symbolicznym. Niemniej ważne jest to, że niektóre z opowieści annalisty nabrały charakteru ikonicznego, decydowały i decydują do dziś o formie i treści podejmowanych tematów powiązanych z Bitwą pod Legnicą,  postacią Księcia i jego otocznia, głównie matki św. Jadwigi Śląskiej i żony Anny Czeskiej. Prezentację, jej  autorka zilustrowała, min. miedziorytem Matthaus Merian'a St. "Wielka klęska chrześcijan pobitych przez Tatarów", grafiką Johanna Balzera "Śmierć Henryka Pobożnego", obrazami Johanna Franza de Backera "Znalezienie ciała Henryka II Pobożnego" z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Legnickim Polu, Jana Karla Kovářa "Odnalezienie ciała księcia Henryka Pobożnego"z klasztoru benedyktynów w Pradze, Johanna Christopha Lischki "Odnalezienie zwłok syna Henryka przez św. Jadwigę z bazyliki św. Jadwigi i św. Bartłomieja w Trzebnicy, zespołem płaskorzeźb z tzw. Galerii Antentów nad bramą zamkową w Brzegu, malowidłami z legnickiego Mauzoleum Piastów Śląskich oraz wieloma innymi. Bogaty materiał historyczny, niezależnie od zmieniających się sytuacji społecznej, religijnej i politycznej, wskazywał na szacunek i zainteresownie kolejnych pokoleń  dla postaci i wartości wpisanych w postawę księcia Henryka II w obliczu  wydarzeń z kwietnia 1241r. 

Duszpasterstwo Ludzi Pracy '90 oraz wyłonione zeń Bractwo Henryka Pobożnego propagując wiedzę o księciu Henryku (jego żonie Annie, matce św. Jadwidze), podtrzymuje nie tylko pamięć,  wpisuje się nie tylko w wielowiekową i piękną tradycję legnickiego grodu ale przekonuje  - zwłaszcza w nowych czasach i nowych wojnach  -  że wartość postaw wierności, niezłomności, odwagi i wiary są nadal w cenie. Jak pisał  Tomasz Łysiak w 2013r. (tekst zamieszczony na stronie DLP'90):

Dziedzictwo trwania przy najważniejszych wartościach. Choćby naprzeciw było tysiące wrogów. Tego dziedzictwa nie można zmarnować. Trzeba po nie sięgnąć. Bo dzisiaj i my możemy stać się... Rycerzami Henryka Pobożnego. Trwać.

 

 

Barbara Salij - Hofman jest  prawnikiem z uprawnieniami adwokackimi, magisterem historii sztuki, doktorantką Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykład przedstawiony na spotkaniu Duszpasterstwa Ludzi Pracy'90 powstał w oparciu o jej pracę magisterską, pt. "Barokowa ikonografia księcia Henryka Pobożnego",  złożoną i obronioną w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Wykład można odsłuchać na stronach: Radia Plus Legnica,  Duszpasterstwa Ludzi Pracy'90

 

 

Reklama

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@legnica24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Reklama
Ostatnie opinie
Reklama

 

legnica24h.pl

Portal informacyjny dla mieszkańców Legnicy i okolic. Znajdziesz tutaj najświeższe informacje, zdjęcia oraz filmy.