Historyczny legnicki tramwaj powraca do świetności
Pogratulować trzeba fachowcom z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, którzy kończą właśnie rekonstrukcję i renowację zabytkowego tramwaju Konstal 5N. Wcześniej przez 16 lat był eksponowany przed dawną zajezdnią przy ul. Wrocławskiej.
– Reanimacja tego tramwaju była dla naszej załogi wielkim wyzwaniem – mówi prezes MPK, Zdzisław Bakinowski. – Przez wiele miesięcy pracowaliśmy przy nim systemem gospodarczym. Spawacze, mechanicy, elektrycy i dusza tego przedsięwzięcia – doskonały stolarz, pan Włodzimierz Popowczak, prowadzili renowację w czasie wolnym od codziennych obowiązków remontowych naszego taboru.
– Wielu wątpiło w powodzenie tego przedsięwzięcia, ale osiągnięte już, świetne efekty temu stanowczo zaprzeczają – mówi prezydent Tadeusz Krzakowski. – To naprawdę dzieło ludzi z pasją, konsekwentnych i zdolnych. Już w tej chwili może budzić podziw, a na wiosnę będzie już gotowy. Musimy się poważnie zastanowić, gdzie ten zabytek motoryzacji powinien być eksponowany i w jakiej formie udostępniany mieszkańcom i turystom – dodaje prezydent.
Tramwaj przeszedł wiele etapów remontowych, m.in.: żmudną operację piaskowania podwozia i konstrukcji nadwozia, rozbiórkę elementów drewnianych i poszycia zewnętrznego blach. Trudne było wzmocnienie konstrukcji szkieletu. Niemal wszystkie detale pojazdu były bardzo skorodowane.
Elementy blaszane zostały wymienione na nowe, z blachy ocynkowanej i wiernie dostosowane do wyglądu pierwotnego. Zdobywano bądź odtworzono oryginalne elementy wyposażenia. Odrestaurowane zostały drewniane siedzenia. Aluminiowe uchwyty do nich przed laty skradziono, podobnie jak grzejniki i inne elementy wyposażenia. Jedna z odlewni przygotowuje obecnie uchwyty na wzór oryginałów.
Gotowe jest podwozie i pantograf oraz stanowisko z oprzyrządowaniem motorniczego. Całe wnętrze tramwaju, jego stylowe poszycie, z ogromnym pietyzmem w bukowym drewnie wykonał pan Włodzimierz Popowczak. Przez wiele lat pracował w Fabryce Fortepianów i Pianin, a w MPK już trzy dekady. – Praca w drewnie to dla mnie ogromna radość. Cieszę się, że wszystko się udało – mówi skromnie.
Tramwaj na zewnętrz lśni kremowym i czerwonym lakierem. Posiada bezpieczne, hartowane szyby i instalację elektryczną. Wkrótce otrzyma też odpowiedni wystrój zewnętrzny z lampą czołową, tablicami, zderzakami i łańcuchami. By nie popełnić żadnego błędu w odtwarzaniu naszego tramwaju, specjaliści z MPK konsultowali się z kolegami z Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa i Podgórzyna, gdzie do dzisiaj zachowały sie podobne wozy tramwajowe.
Przypomnijmy, że Konstal 5N został sprowadzony z Elbląga do Legnicy w 1998 r. Ten tramwaj, wyprodukowany w latach 50. minionego wieku, jest własnością Muzeum Miedzi. Upamiętniał historię legnickich tramwajów, która zakończyła się w roku 1968.
Zobacz także
Tramwaj z historią wraca do świetności
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Reklama
Reklama
Najczęściej komentowane
Ostatnie opinie
Cichy wielbiciel Pani Marta jest ładna. Zakochać się można :)
10 listopadaMarta Bilejczyk-Suchecka nowym dyrektorem Legnickiego Centrum Kultury