Logo Legnica24h.pl
Reklama
PWSZ im. Witelona w Legnicy
SWWS
Koparka Jawor - roboty budowlane

Grupa Bosch w Polsce: dobre wyniki w trudnym roku pandemii

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży na rynku krajowym Grupy Bosch w Polsce wyniosły w 2020 roku blisko 5,5 mld zł, a przychody całkowite netto wzrosły do blisko 9,8 mld zł.

Bosch - Centrum szkoleniowe pomp ciepła w Warszawie © Materiały prasowe / PAP / Bosch

Bosch intensywnie rozbudowuje Centrum Kompetencji IT w Polsce, a transformację w kierunku zielonych technologii postrzega jako szansę na dalszy rozwój wielu obszarów swojego biznesu.

Warszawa – Bosch, wiodący globalny dostawca technologii i usług, zakończył rok 2020 w Polsce z wynikiem lepszym od oczekiwanego. Skonsolidowane przychody firmy ze sprzedaży na rynku krajowym w Polsce wyniosły blisko 5,5 mld złotych (1,2 mld euro), co oznacza spadek o 2,6 procent r/r. Jednak całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wzrosły o 9,7 procent do blisko 9,8 mld złotych. Motorem tego wzrostu był przede wszystkim sektor dóbr użytkowych (Consumer Goods), odpowiedzialny za produkcję i sprzedaż sprzętu AGD oraz elektronarzędzi. Pozytywnie rozwijała się także sprzedaż systemów grzewczych, z mocnym wzrostem szczególnie w segmencie pomp ciepła. Spowolnienie spowodowane pandemią koronawirusa najmocniej odczuł sektory transportu i motoryzacji (Mobility) oraz sektor przemysłowy (Industrial Solutions).

„Po kilku miesiącach niepewności, w 2021 rok weszliśmy z optymizmem. W pierwszym kwartale br. sprzedaż spółek Bosch na polskim rynku rozwijała się pozytywnie. Planujemy dalsze umocnienie naszej obecności w Polsce w obszarze produkcji dla branży motoryzacyjnej i AGD. Intensywnie rozbudowujemy też nasze Centrum Kompetencji IT, które staje się jednym z kluczowych ośrodków rozwoju oprogramowania i konsultingu IT dla Grupy Bosch w skali globalnej” - powiedział Rafał Rudziński, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

„W 2020 roku Grupa Bosch aktywnie zaangażowała się we wspólną walkę z pandemią, przekazując produkty o łącznej wartości ponad miliona złotych kilkuset ośrodkom medycznym w Polsce” – dodał Rudziński.

Bosch zatrudnia w Polsce blisko 7 700 osób w czterech spółkach (dane z 31 grudnia 2020 r.). Firma postrzega zieloną transformację wielu obszarów polskiego rynku związaną z walką ze zmianami klimatu i ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jako dużą szansę na rozwój swojego biznesu. Dzięki wczesnym inwestycjom i rozwojowi oferty m.in. w obszarze energooszczędnych sprzętów AGD, pomp ciepła, rozwiązań AIoT dla przemysłu oraz nowoczesnych produktów dla motoryzacji, polskie spółki Bosch są dobrze przygotowane na wzrost popytu na produkty i rozwiązania, które wspierają zrównoważony rozwój i styl życia.

Wyniki w poszczególnych obszarach biznesowych

W 2020 roku należący do sektora Mobility Solutions Dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego odczuł spowolnienie związane z ograniczoną mobilnością ludzi i tym samym spadek zapotrzebowania na części zamienne. Doprowadziło to również do ograniczenia inwestycji związanych z wyposażeniem warsztatów samochodowych. Mimo pandemii, dział kontynuował komunikację marketingową do klienta ostatecznego i działania wspierające rynek warsztatowy. Centrum Szkoleniowe Techniki Samochodowej Bosch zaoferowało partnerom szkolenia online, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem przez właścicieli warsztatów i mechaników. Warsztaty zrzeszone w sieci Bosch Car Service otrzymały pakiet wsparcia, który pomógł zaplanować działania biznesowe w trudnych miesiącach początku pandemii. Dzięki temu w drugim półroczu udało się nadrobić początkowy spadek obrotów i dział zamknął 2020 rok wynikiem na poziomie roku 2019. Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia w pierwszym okresie pandemii odnotowała znaczący spadek produkcji związany ze znacznym ograniczeniem sprzedaży samochodów na rynku europejskim. W drugiej połowie roku udało się częściowo odrobić straty. Dalsze inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne komponentów układów hamulcowych do samochodów elektrycznych i hybrydowych, i związana z nimi rozbudowa fabryki, pozwalają zakładowi z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Do sektora Consumer Goods należą dział Elektronarzędzi oraz spółka BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. W 2020 roku dział Elektronarzędzi z sukcesem mierzył się z wyzwaniami związanymi z pandemią. Szybko dostosował swoje procesy do nowych realiów biznesowych, dzięki czemu zanotował wzrost sprzedaży powyżej dynamiki rynkowej, umacniając pozycję lidera. Było to możliwe dzięki intensyfikacji obecności w Internecie i wykorzystaniu dynamicznego wzrostu kanału e-commerce. Dział konsekwentnie wprowadzał nowatorskie produkty oraz usługi posprzedażowe, oferując użytkownikom i partnerom handlowym m.in. wsparcie w postaci szkoleń online i webinarów. Mimo trudnej sytuacji, Centralny Serwis Elektronarzędzi Bosch na bieżąco realizował naprawy - 90% z nich przeprowadzano w ciągu jednego dnia roboczego. Mimo wielu wyzwań związanych z pandemią, spółka BSH kontynuowała w 2020 roku zaplanowane inwestycje i zwiększyła moce produkcyjne w Polsce. We Wrocławiu uruchomiła nowe Centrum Logistyczne o powierzchni 30 000 m2 z własną infrastrukturę kolejową. W zlokalizowanej w Łodzi, najnowocześniej fabryce zmywarek Grupy Bosch, w niecały rok od uruchomienia, z linii montażowej zjechało milionowe urządzenie. Łódzkie fabryki zmywarek i suszarek do ubrań z powodzeniem przeszły wymagającą certyfikację Underwriter Laboratories, która potwierdza spełnienie wymaganych w Stanach Zjednoczonych norm bezpieczeństwa dla urządzeń. W Rzeszowie BSH kontynuowało rozbudowę swojego Centrum Badań i Rozwoju.

Dział Termotechniki, będący częścią dywizji Energy and Building Technology, zakończył rok 2020 ze znacznym wzrostem obrotów względem roku poprzedniego, szczególnie w segmencie pomp ciepła. Dział wprowadził na rynek wiele nowych modeli produktowych w różnych segmentach: kotłów gazowych, pomp ciepła, urządzeń klimatyzacyjnych i regulatorów. Mocno skupiał się również na rozwoju sieci Autoryzowanych Partnerów oraz wdrażaniu narzędzi online wspierających codzienną pracę profesjonalistów. Intensyfikował współpracę z partnerami biznesowymi, inwestując w podnoszenie własnych kompetencji szkoleniowych i w zakresie wsparcia technicznego oraz przechodząc z powodzeniem na komunikację online ze względu na ograniczenia pandemiczne. W 2020 roku Dział Termotechniki intensywnie rozwijał też komunikację skierowaną do użytkowników końcowych. Do sektora Energy and Building Technology należy również dział Systemów Zabezpieczeń, który w 2020 roku utrzymał udziały w rynku, mimo znaczących spadków w branży budowlanej. W 2020 roku kilkaset budynków w Polsce wyposażonych zostało w dedykowane platformy bezpieczeństwa Bosch. W roku 2020 dział przeprowadził także proces certyfikacji dwóch innowacyjnych produktów: AVENAR Panel z oferty systemów sygnalizacji pożarowej oraz PRAESANSA z zakresu dźwiękowych systemów ostrzegawczych. Te przełomowe rozwiązania wyznaczają nowe standardy w swoich dziedzinach i pozwolą w roku 2021 znacząco wzmocnić pozycję konkurencyjną Bosch w Polsce w tych obszarach.

Należąca do działu Industrial Technology spółka Bosch Rexroth, pomimo trudnych warunków spowodowanych globalnym spowolnieniem gospodarczym w wielu sektorach przemysłu, pomyślnie zakończyła rok obrotowy 2020 w Polsce, szczególnie pod względem wyniku finansowego (EBIT), co potwierdziło jej wysoką sprawność operacyjną. Działania sprzedażowe i kampanie internetowe podjęte w ostatnim kwartale 2020 roku pozytywnie wpłynęły na wzrost liczby zamówień. Podczas pierwszych miesięcy pandemii spółka Bosch Rexroth skupiła się na odpowiadaniu na potrzeby klientów, utrzymując z nimi bliski kontakt i wspierając poszczególnych partnerów w stawianiu czoła bieżącym wyzwaniom. Spółka przyspieszyła też procesy cyfryzacji w zakresie komunikacji z klientem. W Warszawie stworzono również Laboratorium Innowacji prezentujące model fabryki Przemysłu 4.0, w którym polscy klienci mogą zapoznać się z inteligentnymi rozwiązaniami produkcyjnymi i intralogistycznymi Bosch. Integralną częścią modelu jest platforma ctrlX AUTOMATION, która umożliwia pokonanie granic między systemami sterowania maszynami, IT i Internetem Rzeczy. Oficjalne otwarcie Laboratorium Innowacji Bosch Rexroth planowane jest na 2021 rok.

Grupa Bosch: perspektywy na 2021 rok i strategia długoterminowa

Grupa Bosch na świecie osiągnęła pozytywny wynik w 2020 roku, pomimo pandemii koronawirusa; pozytywnie zakończyła też pierwszy kwartał roku 2021. „Firma Bosch przeszła przez pierwszy rok pandemii zachowując dobrą kondycję” – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH. Firma oczekuje jednak, że z powodu wciąż obecnych ryzyk pandemicznych, bieżący rok będzie pełen wyzwań. Bosch łączy sztuczną inteligencję z Internetem Rzeczy i koncentruje się na elektromobilnosci, aby rozwijać nowe możliwości biznesowe. Pojawiają się one w związku z technologiczną i ekologiczną transformacją, która ma obecnie miejsce. „Jesteśmy jednym z beneficjentów transformacji w kierunku elektromobilności i intensywnie rozszerzamy naszą działalność związaną z tworzeniem oprogramowania, wiążąc przyszłość ze Sztuczną Inteligencją (AI)”.

Globalne wysiłki na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu przyspieszają prace nad elektryfikacją i ekologicznym wodorem. Elektryfikacja to dla Bosch nowe możliwości w różnych obszarach biznesu, ponieważ dotyczy ona nie tylko transportu, ale także np. rozwiązań grzewczych. W obszarze układów napędowych, elektromobilność staje się podstawowym obszarem działalności firmy Bosch. Ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na prąd, a Bosch pracuje zarówno nad stacjonarnymi, jak i mobilnymi ogniwami. Firma planuje zainwestować miliard euro w rozwój technologii ogniw paliwowych do 2024 roku.

Bosch konsekwentnie realizuje też własne cele na rzecz klimatu: Grupa Bosch osiągnęła już neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych w 400 lokalizacjach na całym świecie, co zostało potwierdzone zewnętrznymi testami. W rezultacie Bosch jest pierwszą firmą przemysłową na świecie, która nie zostawia śladu węglowego – dotyczy to także lokalizacji w Polsce. Firma planuje redukcję emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości – do 2030 r. Bosch chce zredukować te emisje o 15% w stosunku do roku 2018, czyli o 67 milionów ton metrycznych.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia blisko 7 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2020). W 2020 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 5,5 mld złotych, a całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły 9,8 mld złotych.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Reklama

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@legnica24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Reklama
Reklama
Ostatnie opinie
Reklama

 

legnica24h.pl

Portal informacyjny dla mieszkańców Legnicy i okolic. Znajdziesz tutaj najświeższe informacje, zdjęcia oraz filmy.