Koleje Dolnośląskie testowały system ETCS
Bezpiecznie, ekonomicznie i nowocześnie - oto trzy główne argumenty, przemawiające na korzyść wprowadzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (w skrócie ETCS) w pojazdach Kolei Dolnośląskich.
Bezpiecznie, bo system zatrzyma pociąg, kiedy maszynista nie zareaguje w porę. Ekonomicznie, bo pociągi przystosowane do użytkowania ETCS pojadą z prędkością od 130 do 160 km na godzinę już z jednym maszynistą, a nie - jak w przypadku braku systemu - obowiązkowo z dwoma. Wynikają z tego zarówno oszczędności finansowe - dla przewoźnika, jaki i czasowe - dla pasażera, bo maszynista częściej będzie mógł pozwolić sobie na jazdę z większą prędkością. I wreszcie nowocześnie, bo dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, dolnośląski przewoźnik wchodzi do krajowej czołówki kolejowego know-how.
7 lutego system ETCS był testowany na odcinkach Legnica - Wrocław - Opole oraz Legnica - Węgliniec. W przejazdach uczestniczył prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski i wiceprezes spółki Wojciech Zdanowski. Ponadto w jazdach próbnych brali udział także przedstawiciele PKP PLK, Siemensa i Bombardier Transportation Sweden AB oraz Bombardier Transportation Polska, które to konsorcjum na zlecenie inwestora (PKP PLK) odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu.
- ETCS to przyszłość całego transportu kolejowego - zaznacza prezes KD Damian Stawikowski. - Póki co fabrycznie przystosowane do korzystania z systemu są nasze pociągi typu Impuls, ale z czasem zamierzamy zmodernizować pod tym kątem cały nasz tabor i wyposażyć go w urządzenia wspomagające i kontrolujące pracę maszynisty - zaznacza.
- Dzięki ETCS maszynista jest pod stałym nadzorem, system automatycznie zatrzyma pociąg, kiedy ten nie zareaguje w porę na sygnały z zewnątrz. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce system ETCS obsługuje pociągi PKP Intercity na centralnej magistrali kolejowej, i niebawem, także nasze, jako jedynego przewoźnika regionalnego - dodaje wiceszef KD Wojciech Zdanowski.
Główne elementy systemu znajdują się w infrastrukturze kolejowej: komputer sterujący, eurobalisy - czyli punktowe urządzenia przekazujące informacje z toru bezpośrednio do kabiny maszynisty, a także kodery, które przetwarzają sygnał z torów. Na liniach Legnica - Węgliniec i Legnica - Wrocław - Opole zainstalowano poziom 2. systemu ETCS. Między Legnicą i Opolem sprawuje się znakomicie. W kierunku Węglińca niezbędne są korekty.
Funkcjonowanie ETCS opiera się na GSM-R czyli systemie łączności cyfrowej GSM, zaprojektowanym na potrzeby komunikacji transportu kolejowego.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Reklama
Reklama
Najczęściej komentowane
Ostatnie opinie
Cichy wielbiciel Pani Marta jest ładna. Zakochać się można :)
10 listopadaMarta Bilejczyk-Suchecka nowym dyrektorem Legnickiego Centrum Kultury