Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy - wystawa w Muzeum Miedzi oraz 650 lat diaspory ormiańskiej w Polsce.
Lwów był najważniejszym ośrodkiem społeczności ormiańskiej w przedwojennej Polsce, natomiast katedra pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP najważniejszym obiektem dla ormiańskiej diaspory we Lwowie.
Lwów był najważniejszym ośrodkiem społeczności ormiańskiej w przedwojennej Polsce, natomiast katedra pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP najważniejszym obiektem dla ormiańskiej diaspory we Lwowie. Ostatnią, trzecią przebudowę oraz malowidła zdobiące katedrę wykonali wybitni polscy artyści okresu międzywojnia. Poddawane od 2008r. zabiegom konserwatorskim ponownie zachwycają.
Obecny na wernisażu ambasador Armenii Pan Edgar Ghazaryan podkreślił, że Prezydent Polski Andrzej Duda jest pierwszym po wojnie prezydentem polskim, który zaprosił do Pałacu Prezydenckiego przedstawicieli społeczności ormiańskiej, przypominając jednocześnie, że jej tradycje, kultura i wiara mogły się rozwijać w naszym kraju oraz trwale spleść z historią Polski.
Król Kazimierz Wielki doceniając korzyści płynące z obecności Ormian w Polsce w 1365r., nadał im szereg przywilejów sądowych, samorządowych i handlowych. Natomiast dwa lata później czyli 20 stycznia 1367 r. wystawił dokument w którym udzielił ormiańskiemu biskupowi Grzegorzowi przywilej zezwalający na budowę katedry, zaznaczając by biskupstwo znajdowało się we Lwowie.
Katedra była trzykrotnie rozbudowywana i przebudowywana. W ostatniej przebudowie oraz renowacji zleconej przez arcybiskupa Józefa Teofila Teodorowicz, uczestniczyli architekt i konserwator zabytków Franciszek Mączyński, autor projektów takich budynków, jak Dom Pod Globusem czy Pałac Sztuki w Krakowie, Józef Mehoffer malarz, grafik i witrażysta autor projektu witraży dla budynku Komunalnej Kasy Oszczędności Miasta Krakowa, polichromii skarbca wawelskiego, który dla katedry ormiańskiej zaprojektował mozaiki zdobiące jej XIV-wieczną kopułę oraz Jan Henryk Rosen, warszawski malarz, autor wielu polichromii, min. w kościele leskim, Bazylice Niepokalanego Poczęcia w Waszyngtonie. Dla katedry ormiańskiej zaprojektował, min. wielkoformatowe modernistyczne malowidła w nawie głównej. Ciekawostkę stanowi fakt, iż namalowane postaci są sportretowanymi współczesnymi mu ludźmi, znanymi we Lwowie, np. twarz Jezusa na jednej z polichromii należy do hr Dzieduszyckiego. Niestety czasy powojenne były tragiczne zarówno dla samych Ormian jak i archidiecezji lwowskiej, bowiem nowe władze zlikwidowały samą archidiecezję, a katedrę zamieniły na magazyn muzealny.
Jak informują nas organizatorzy, wystawa jest z jednej strony świadectwem prac konserwatorskich realizowanych z inicjatywy Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie oraz Małopolskiej Szkołą Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, zaś z drugiej przedstawieniem historii Ormian lwowskich i ich świątyni.
Zachęcając do podróży "na Wschód", do Lwowa, niewątpliwe należy zahaczyć i o tę wystawę.
Jest dostępna do 3 września 2017r. w gmachu Akademii Rycerskiej i towarzyszy jej piękny album-katalog dostępny w sklepiku Muzeum Miedzi.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Reklama
Reklama
Najczęściej komentowane
Ostatnie opinie
Cichy wielbiciel Pani Marta jest ładna. Zakochać się można :)
10 listopadaMarta Bilejczyk-Suchecka nowym dyrektorem Legnickiego Centrum Kultury