Logo Legnica24h.pl
Reklama
SofaMeble.pl - Eleganckie meble tapicerowane
Baseny ogrodowe, materace i akcesoria - sklep NajlepszeBaseny.pl

W czwartek rusza droga zbiorcza

Budowa II etapu zbiorczej drogi południowej – od ul. Wojska Polskiego do al. Rzeczypospolitej z mostem na rzece Kaczawie dobiegła końca. W czwartek, 14 grudnia br. o godzinie 10.00 po odbiorach technicznych zostanie oddana do użytku.

Fot. Anna Cybulska © Anna Cybulska

To jedna z największych inwestycji drogowych w powojennej historii miasta. Kosztowała ok. 60 mln zł, a wykonało ją konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty – Łódź z Łodzi i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia.

Droga zbiorcza bezpośrednio połączy osiedlowe strefy zamieszkania ze strefami handlowymi i przemysłowymi. Ma dla miasta charakter wręcz strategiczny. Połączy bowiem jego część zachodnią ze wschodnią, dzięki przeprawie przez Kaczawę. Ułatwi dojazd z domu do pracy, zwiększy bezpieczeństwo podróżowania. 

Pięcioprzęsłowy most na Kaczawie stanowił najtrudniejszy inżynieryjnie i technologicznie obiekt tej inwestycji. Na podporach ułożono 64 belki. Te najdłuższe mają po 28 metrów długości i ważą po 30 ton każda. Przywieziono je z Łodzi, co było trudną operacją logistyczną. Do ich montażu wykorzystywany był jeden z największych dźwigów kołowych w kraju. 

Próby obciążeniowe mostu przeprowadzili fachowcy z Politechniki Gliwickiej. Nośność testowały cztery ciężarówki z łącznym ładunkiem 140 ton. Przez kilka godzin czujniki badały m.in. naprężenia, osiadanie przęseł i podpór mostowych. Badania wypadły pomyślnie. Most na drodze zbiorczej otrzymał kategorię A, najwyższą. 

Przypomnijmy ogromny rozmach i zakres tej inwestycji: 

- najdłuższy w Legnicy most na Kaczawie (119,43 m),

- ok. 1600 m drogi od ul Jaworzyńskiej do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej wraz z chodnikami, zatokami autobusowymi, obustronnymi ścieżkami rowerowymi,

- cztery mniejsze mosty nad Młynówką,

- dwa ronda (po jednym z każdej strony Kaczawy), na wysokości planowanego połączenia drogi zbiorczej z ul. Mickiewicza oraz na jej skrzyżowaniu z ulicami Topolową i Bielańską,

- przebudowa wlotów ulic Kwiatkowskiego, Zagrodowej, Topolowej i Bielańskiej,

- parkingi na prawie pół tysiąca miejsc dla dojeżdżających na Stadion Orła Białego, do letniego parku wodnego przy Stromej i odwiedzających park Miejski,

- podziemne przejście dla pieszych łączące letni park wodny przy ul. Stromej z parkiem Miejskim,

- dwa miliony ułożonej kostki brukowej,

- 14 km kabli i rur podziemnych,

- ponad 2,5 km kanalizacji deszczowej i 1600 m sieci Legman,

- usunięcie ok. 3 km podziemnych kolizji z sieciami gazowymi, energetycznymi i telekomunikacyjnymi.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta przewidziany jest także trzeci, końcowy etap tej inwestycji. Docelowo droga zbiorcza będzie przedłużona od al. Rzeczypospolitej do ul. Sikorskiego. Wybrano już pracownię, która wykona dokumentację projektową III etapu zbiorczej drogi południowej. 

Reklama

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@legnica24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Reklama
Reklama
Ostatnie opinie
Reklama

 

legnica24h.pl

Portal informacyjny dla mieszkańców Legnicy i okolic. Znajdziesz tutaj najświeższe informacje, zdjęcia oraz filmy.