X Legnickie Prezentacje Edukacyjne
Logo Legnica24h.pl
Reklama
Psychelab Jawor - Badania Psychologiczne

Koleje Dolnośląskie testowały system ETCS

Bezpiecznie, ekonomicznie i nowocześnie - oto trzy główne argumenty, przemawiające na korzyść wprowadzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (w skrócie ETCS) w pojazdach Kolei Dolnośląskich.

© materiał prasowy

Bezpiecznie, bo system zatrzyma pociąg, kiedy maszynista nie zareaguje w porę. Ekonomicznie, bo pociągi przystosowane do użytkowania ETCS pojadą z prędkością od 130 do 160 km na godzinę już z jednym maszynistą, a nie - jak w przypadku braku systemu - obowiązkowo z dwoma. Wynikają z tego zarówno oszczędności finansowe - dla przewoźnika, jaki i czasowe - dla pasażera, bo maszynista częściej będzie mógł pozwolić sobie na jazdę z większą prędkością. I wreszcie nowocześnie, bo dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, dolnośląski przewoźnik wchodzi do krajowej czołówki kolejowego know-how.

7 lutego system ETCS był testowany na odcinkach Legnica - Wrocław - Opole oraz Legnica - Węgliniec. W przejazdach uczestniczył prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski i wiceprezes spółki Wojciech Zdanowski. Ponadto w jazdach próbnych brali udział także przedstawiciele PKP PLK, Siemensa i Bombardier Transportation Sweden AB oraz Bombardier Transportation Polska, które to konsorcjum na zlecenie inwestora (PKP PLK) odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu.

- ETCS to przyszłość całego transportu kolejowego - zaznacza prezes KD Damian Stawikowski. - Póki co fabrycznie przystosowane do korzystania z systemu są nasze pociągi typu Impuls, ale z czasem zamierzamy zmodernizować pod tym kątem cały nasz tabor i wyposażyć go w urządzenia wspomagające i kontrolujące pracę maszynisty - zaznacza.

- Dzięki ETCS maszynista jest pod stałym nadzorem, system automatycznie zatrzyma pociąg, kiedy ten nie zareaguje w porę na sygnały z zewnątrz. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce system ETCS obsługuje pociągi PKP Intercity na centralnej magistrali kolejowej, i niebawem, także nasze, jako jedynego przewoźnika regionalnego - dodaje wiceszef KD Wojciech Zdanowski.

Główne elementy systemu znajdują się w infrastrukturze kolejowej: komputer sterujący, eurobalisy - czyli punktowe urządzenia przekazujące informacje z toru bezpośrednio do kabiny maszynisty, a także kodery, które przetwarzają sygnał z torów. Na liniach Legnica - Węgliniec i Legnica - Wrocław - Opole zainstalowano poziom 2. systemu ETCS. Między Legnicą i Opolem sprawuje się znakomicie. W kierunku Węglińca niezbędne są korekty.

Funkcjonowanie ETCS opiera się na GSM-R czyli systemie łączności cyfrowej GSM, zaprojektowanym na potrzeby komunikacji transportu kolejowego.

Reklama

Komentarze (0)


Proszę zachować komentarze zgodne z regulaminem oraz zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami. Informujemy, że Administratorem poniższych danych osobowych jest DJAmedia Sp. z o.o., Piotrowice-Osiedle 16, 59-424 Męcinka. Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane wyłącznie w celu przesłania zamieszczenia komentarza na portalu. Bez wyraźnej zgody dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom danych. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania i usuwania poprzez kontakt z Administratorem: kontakt@legnica24h.pl.

Zaloguj się, aby korzystać ze wszystkich funkcji komentarzy.

Dowiedz się więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Więcej wiadomości

Reklama
Reklama

 

legnica24h.pl

Portal informacyjny dla mieszkańców Legnicy i okolic. Znajdziesz tutaj najświeższe informacje, zdjęcia oraz filmy.