W czwartek rusza droga zbiorcza
Budowa II etapu zbiorczej drogi południowej – od ul. Wojska Polskiego do al. Rzeczypospolitej z mostem na rzece Kaczawie dobiegła końca. W czwartek, 14 grudnia br. o godzinie 10.00 po odbiorach technicznych zostanie oddana do użytku.
To jedna z największych inwestycji drogowych w powojennej historii miasta. Kosztowała ok. 60 mln zł, a wykonało ją konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty – Łódź z Łodzi i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia.
Droga zbiorcza bezpośrednio połączy osiedlowe strefy zamieszkania ze strefami handlowymi i przemysłowymi. Ma dla miasta charakter wręcz strategiczny. Połączy bowiem jego część zachodnią ze wschodnią, dzięki przeprawie przez Kaczawę. Ułatwi dojazd z domu do pracy, zwiększy bezpieczeństwo podróżowania.
Pięcioprzęsłowy most na Kaczawie stanowił najtrudniejszy inżynieryjnie i technologicznie obiekt tej inwestycji. Na podporach ułożono 64 belki. Te najdłuższe mają po 28 metrów długości i ważą po 30 ton każda. Przywieziono je z Łodzi, co było trudną operacją logistyczną. Do ich montażu wykorzystywany był jeden z największych dźwigów kołowych w kraju.
Próby obciążeniowe mostu przeprowadzili fachowcy z Politechniki Gliwickiej. Nośność testowały cztery ciężarówki z łącznym ładunkiem 140 ton. Przez kilka godzin czujniki badały m.in. naprężenia, osiadanie przęseł i podpór mostowych. Badania wypadły pomyślnie. Most na drodze zbiorczej otrzymał kategorię A, najwyższą.
Przypomnijmy ogromny rozmach i zakres tej inwestycji:
- najdłuższy w Legnicy most na Kaczawie (119,43 m),
- ok. 1600 m drogi od ul Jaworzyńskiej do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej wraz z chodnikami, zatokami autobusowymi, obustronnymi ścieżkami rowerowymi,
- cztery mniejsze mosty nad Młynówką,
- dwa ronda (po jednym z każdej strony Kaczawy), na wysokości planowanego połączenia drogi zbiorczej z ul. Mickiewicza oraz na jej skrzyżowaniu z ulicami Topolową i Bielańską,
- przebudowa wlotów ulic Kwiatkowskiego, Zagrodowej, Topolowej i Bielańskiej,
- parkingi na prawie pół tysiąca miejsc dla dojeżdżających na Stadion Orła Białego, do letniego parku wodnego przy Stromej i odwiedzających park Miejski,
- podziemne przejście dla pieszych łączące letni park wodny przy ul. Stromej z parkiem Miejskim,
- dwa miliony ułożonej kostki brukowej,
- 14 km kabli i rur podziemnych,
- ponad 2,5 km kanalizacji deszczowej i 1600 m sieci Legman,
- usunięcie ok. 3 km podziemnych kolizji z sieciami gazowymi, energetycznymi i telekomunikacyjnymi.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta przewidziany jest także trzeci, końcowy etap tej inwestycji. Docelowo droga zbiorcza będzie przedłużona od al. Rzeczypospolitej do ul. Sikorskiego. Wybrano już pracownię, która wykona dokumentację projektową III etapu zbiorczej drogi południowej.
Zobacz także
(FOTO) Próby obciążeniowe nowego mostu na Kaczawie
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. legnica24h.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Reklama
Reklama
Najczęściej komentowane
Ostatnie opinie
Cichy wielbiciel Pani Marta jest ładna. Zakochać się można :)
10 listopadaMarta Bilejczyk-Suchecka nowym dyrektorem Legnickiego Centrum Kultury